?> Uitwaaien op Terschelling - Op reis met Ilse

Terschelling is het juiste Waddeneiland voor een midweek begin april. Prachtige natuur, diverse wandelroutes en echt het eilandgevoel…Even heerlijk uitwaaien op Terschelling!

Dag 1 – maandag

Een week voordat ik en de schoonfamilie zouden uitwaaien op Terschelling het weer angstvallig in de gaten gehouden. Dat beloofde niet veel goed. Heel veel regen en echt binnen blijf dagen. We gingen het meemaken. Genoeg spullen meegenomen om mijzelf binnen te vermaken.

Stipt om 08:00 uur stond mijn zwager paraat om naar Harlingen te rijden. Dik drie uur. Een paar jaar geleden op weg naar Vlieland reden we met zijn vijven in één auto, maar dat was op de achterbank toch iets minder comfortabel. Voor deze reis gekozen voor twee auto’s. Eerste stop was Den Ruygen Hoek. Het restaurant bij Schiphol met uitzicht op de snelweg. Daar werd ook bespaard op de energierekening. Jeetje wat was het koud. Brrrr…….

Nog anderhalf uur rijden en we kwamen aan in een koud en nat Harlingen. Van te voren hadden we het parkeren geregeld en met nummerbord herkenning konden we zo doorrijden. Ideaal! Bagage uitladen en naar de boot gelopen. Thuis kon ik mijn muts niet vinden en ik had het nu al koud. Dat beloofde niet veel goeds voor de aankomende dagen op een Waddeneiland. In de ferry terminal een heerlijke muts gekocht. De reis naar Terschelling kon beginnen.

Aankomst op Terschelling

Halverwege de middag maakte ik voor het eerst kennis met Terschelling. Eerste indruk was gelijk goed. Het was ieder geval droog en het zonnetje begon voorzichtig tevoorschijn te komen. De accommodatie # Terschelling stond in Midsland-Noord. Vanwege het weer was het plan om te fietsen niet meer zo aantrekkelijk. Een taxi stond gereed om ons binnen no-time te brengen naar ons gemoedelijke accommodatie.

Het huisje was een prima verblijf voor onze midweek. Er waren twee slaapkamers met een tweepersoonsbed, waarvan één slaapkamer een eigen badkamer had. Verder nog een slaapkamer voor één persoon. De keuken was van alle gemakken voorzien met een grote ronde tafel met vlakbij een openhaard. Achterin de woonkamer een heerlijke bank waar je met moeite vanaf kan komen.

Het zonnetje ging schijnen en een mooie gelegenheid om de benen te strekken. Even lekker gewandeld naar het centrumpje van Midsland. De boodschappen voor de eerste dagen hadden we al laten bezorgen. Eten was al in huis. Geen zorgen wat we gingen eten in de avond. Een heerlijke pasta met garnalen. Jammie! In Midsland staat een mooie kleine kerk, een gezellige hoofdstraat met een aantal restaurants, winkels en de supermarkt. Het is klein en je hebt het binnen mum van tijd gezien. Terug aan de wandel en bij het huisje tijd voor de borrel om vakantie te vieren. De avond afgesloten met een spelletje Uno. Morgen het eiland het verkennen.

Dag 2 – dinsdag

Gisteren hadden we afgesproken dat we vandaag een fiets zouden huren en richting West-Terschelling zouden fietsen. Helaas had moeder natuur een ander weerbeeld in petto en regende het. Tijdens het ontbijt de knoop doorgehakt en besloten om te gaan wandelen richting West-Terschelling.

Met een goed humeur en fototoestel paraat begonnen aan de heerlijke wandeling. Vanuit onze accommodatie was het een klein stukje wandelen richting Koreabos. Een mooi begin van deze wandeling. Een stuk verderop werden we begroet door een kudde geiten. Een leuk gezicht om deze dieren te zien op een heuvel en nieuwgierig je aan staan te staren. Vervolgens wandelden we langs een prachtig stuk heide. Ik kan mij al helemaal voorstellen hoe het zal zijn als de heide in bloei zal staan. Echt een prachtig gezicht. Wel een reden om een keer terug te komen. Mijn fototoestel was aardig aan het warm draaien. Ik vond het echt heel erg mooi om hier rond te wandelen. Zeker met de dennenbomen eromheen. Verder via het Donkere Bos naar het centrum van West-Terschelling gewandeld.

Kort door het dorp gewandeld richting de haven waar we aankwamen met de boot. Het idee was om te lunchen bij de Walvis. Een mooi uitzicht over het water. Helaas waren ze nog aan het voorbereiden voor het seizoen. Wel even genoten van het uitzicht over de duinen van Noordsvaarder. Jammer genoeg was het niet helder weer om Vlieland te zien liggen. Hebben we nog tegoed voor een andere keer. Terug naar het dorp en een restaurant ingedoken voor een welverdiende lunch.

Na de heerlijke lunch genoten van het uitzicht over de duinen en de vuurtoren van het eiland ‘Brandaris’. Voor de terugweg toch besloten om weer terug te wandelen. Een verstandige opmerking van mijn schoonvader zorgde ervoor dat we in een drukke supermarkt alvast het avondeten gingen halen. Bij thuiskomst zou niemand meer zin hebben om wat te gaan halen. Lichtjes aan het strompelen begonnen aan de terugweg. Begonnen langs het water met een prachtig uitzicht over de haven en West-Terschelling. Klein stukje langs de hoofdweg en gelukkig snel weer in het bos richting ons mooie onderkomen. In totaal vandaag 17km gewandeld. Iedereen was kapot en blij om te kunnen zitten.

Dag 3 – woensdag

Vandaag veelste veel wind om te fietsen. Dit keer uitwaaien op het strand van Terschelling. Het idee was om eerst richting West aan Zee te wandelen. Direct was er al flink wind tegen. De spierpijn van gisteren werd er gelijk uitgelopen. Ook vandaag werden we beloond met een prachtig uitzicht. Na een half uurtje konden we de zee verwelkomen. Een mooi gezicht de wind die over het strand aan het waaien was. Gelukkig hadden we nu wind mee en viel de zandstraal mee. Muts op en lekker wandelen met het geluid van de wind en zee. Er waren jongeren die de zee gingen trotseren. Brrr… Ik krijg nog steeds de rillingen van de kou als ik hier aan terug denk.

Na het trotseren van de wind begonnen de magen te rammelen. Het was al vrij laat toen we de Zandzee bar binnen stapten. Snel de menukaart doorgenomen en een heerlijke geitenkaas flammkuchen besteld. Dat smaakte uitstekend en zat daarna ook wel bomvol. Flink wandelen om weer trek te krijgen voor het avondeten in een super leuk restaurant vlakbij de accommodatie.

Na de lunch had de wind nog steeds geen zin om te gaan liggen. Om uit de wind te lopen het Formerumerbos gekozen om aangenamer te wandelen. Vandaag hebben we 10km gewandeld en de voeten voelde een stuk beter ten opzichte van gisteren. Toch lag de bank heerlijk en had ik moeite om op te frissen voor de avondmaaltijd.

Deze avond was het tijd om onszelf te verwennen. Om de hoek van de accommodatie een super leuk restaurant gevonden ‘Drie Gapen’. Een kleinschalig restaurant met een hele gezellige sfeer. De foto’s spreken voor zich. De service was goed en het eten prima. Geen hoogstaand, maar lekker eten voor een avond zonder te kokkerellen.

Dag 4 – donderdag

De zon kwam voorzichtig te voorschijn. Een uitstekende dag om te gaan wandelen. Helaas nog steeds teveel wind om te fietsen. Dit keer alleen met mijn vriend en zijn broer. Weer een ander gebied uitgekozen om onze benen het werk te laten doen. Dit keer meer richting de Boschplaat. Een hele leuke wandeling met afwisseling qua landschap. Mijn fototoestel kwam weer goed van pas.

Als eerste richting Midsland aan Zee en van daaruit naar het oosten gewandeld tussen de heidevelden. Het pad dat we ingedachte hadden was niet te bewandelen door een enorme grote plas water. Een shortcut genomen, maar die bleek dwars door de heidevelden te gaan richting het Hoornbos. Niet exact de route die we ingedachte hadden, maar wel avontuurlijker. De zon ging ook net schijnen en het was genieten om daar te lopen.

Net voordat de wolken besloten om open te breken, zaten we droog in het restaurant Kaap Hoorn. Wat hadden wij een geluk. Het kwam met bakken uit de hemel. Wandelaars na ons waren zeiknat. De openhaard werd ook net aangestoken en konden lekker opwarmen. Heerlijk genoten van de lunch in een typische strandsetting. Je kreeg echt het gevoel dat je op vakantie was. Zeker met mooi weer kan je hier genieten in de luwte van de duinen. Vandaag was dat absoluut niet het geval. Het was goed timen om tussen de buien door te wandelen.

Na de lunch, kop thee en een paar buien de gok gewaagd en begonnen aan de terugweg. Onderweg een kleine bui op onze hoofd, maar het viel mee. De beschutting van het Formerumerbos zochten we op om enigszins droog bij de accommodatie te komen. Vandaag had ik het wel heel zwaar. Ik voelde de kilometers in mijn benen. Mijn vriend moest mij aanmoedigen om het einde te halen. Wat een schat! In totaal 15km gelopen vandaag. Blij dat ik weer op de bank kon ploffen.

De laatste avond hebben we afgesloten bij de Mexicaan. Dit restaurant zat een klein stukje verder lopen dan de Drie Gapen. Ook prima eten voor een avondje uit. Na het eten kon een spelletje niet ontbreken. Dit keer werd het ‘regenwormen’. Toch niet goed genoeg geoefend. Was niet de beste. Jammer!

Dag 5 – Vrijdag

Uiteraard op de laatste dag ging de zon uitbundig schijnen en de wind liggen. De hele week in winterjas en met muts op gelopen. Ondanks dat we het super gezellig hebben gehad met elkaar, had een zonnetje ook wel heel lekker geweest.

Vandaag toch weer een wekker gezet om op tijd klaar te staan voordat we door de housekeeping uit ons huisje werden gezet. Dezelfde taxi als de heenreis hadden we gisteren gereserveerd om 10:30 uur voor vandaag. Op tijd aan het ontbijt en zorgen dat de tassen gereed stonden. Laatste veger door het huis, foto’s maken van het huisje en wachten op de taxi. Zo kwamen we voor 11:00 uur aan in West-Terschelling. Het plan was om in het centrum nog een lekker kopje koffie te drinken voordat de boot uit Harlingen aan kwam varen. Om 12:30 uur was het echt tijd om afscheid te nemen van Terschelling. Prachtige natuur om lekker uit te waaien op het Waddeneiland Terschelling. Hier kom ik absoluut nog een keer. Al is het maar om rond het eiland te fietsen.

Vanwege de zon was het goed vertoeven op het buitendek om de laatste foto’s te maken van Terschelling. Een veel leuker gezicht om vanaf het water het Waddeneiland te bezichtigen. Totaal anders dan de heenreis. Ondanks het leuke uitzicht, toch de warmte van binnen opgezocht. Tijdens de overtocht nog een spelletje gedaan en voordat we het wisten kwam Harlingen alweer in zicht.

Terug in de auto doorgereden naar de Ruijenhoek aangezien de magen bij Amsterdam begonnen te knorren. De magen gevuld met een kom soep en eindelijk om 18:30 uur werden we afgezet bij ons eigen knus huisje. Ook weer fijn om thuis te zijn en in je eigen bed te slapen.

Terschelling vind ik echt een leuk en divers eiland. Ik ben heel benieuwd wat voor moois Terschelling nog meer te bieden heeft tijdens een fietstocht. Ik heb nog lang niet alles gezien van het eiland, maar het was een mooie eerste kennismaking.

Tot de volgende reisavontuur.